Heidegalm liet zich niet afschrikken door de hitte

Heidegalm liet zich niet afschrikken door de hitte

In Berkenbos wordt het papier en karton steeds opgehaald door de Koninklijke Harmonie De Heidegalm. Leden en sympathisanten lieten zich dit weekend niet afschrikken door de hitte. Ze gingen vrijdagavond al voor een eerste ronde op pad en begonnen er zaterdag om 6u30 opnieuw aan. Op sommige plaatsen kregen ze zelfs drinken van dankbare bewoners. (foto Claire Bielen)

De blik van Richie

De blik van Richie

Het papier bleef even staan ...

Joe Hardy doet Heusden uit de bol gaan

Joe Hardy doet Heusden uit de bol gaan

Het was angstig naar de weerradars kijken voor de Heusdense Handelaars, maar Heusden Bolt is uiteindelijk een geslaagde editie geworden. De opkomst was wat lager door de hitte, maar een briesje maakte het in de loop van de avond best aangenaam op het plein. Eerst had de Grooveband de juiste toon gezet met een hele reeks covers, stevige muziek en sterke vocals. En dan was het aan Joe Hardy om alle registers open te trekken. Glittervest, kamerjas, … vestimentair had hijzelf geen last van de warmte en diezelfde hitte deed hij dan ook overvonken naar het publiek. Zijn eigen interpretaties en potpourri’s van Vlaamse schlagers brachten verbazend genoeg ook de talrijke jonge feestvierders in beweging. Handen in de lucht, polonaise over het plein, … Joe Hardy kreeg alles gedaan van het publiek, terwijl zijn roadie hem op een flightcase op wielen over het plein laveerde.  Het optreden had zelfs nog wat langer mogen duren, maar de fans wilden nog op de foto en dj Ward stond al klaar om meteen de muzikale sfeer door te trekken en de dansers in beweging te houden. Dat werd ook gerespecteerd door de weermakers die hun deel van de show pas later in de nacht opvoerden. (foto’s Johan Put)

Evi Goffin zet de kroon op de Midsummernight

Evi Goffin zet de kroon op de Midsummernight

Het werd zoals verwacht een zwoele Midsummernight bij Calice. Na de middag was het rustig begonnen en bouwden de dj’s de sfeer stilaan op. In de loop van de avond stroomde het volk toe en kwam ook de ambiance er in. Kevin en zijn team boden de gasten ondertussen wat afkoeling met ijsjes en fruitige shotjes. Als verrassingsact daagde een dragqueen op, en dat betekent uiteraard pracht en praal. Maar het hoogtepunt werd sowieso het live optreden van Evi Goffin, die bewees dat ze nog steeds The Queen of Dance is. Niemand stond nog stil tijdens het optreden dat de Midsummernight afsloot, goed op tijd voor de weergoden hun deel van de show opeisten.(foto’s Heide Daniëls)

Vanavond gezien

Vanavond gezien

Volgens onze weerman zou het onweer pas in de loop van de nacht over onze streken kunnen komen. De wolken die Casimir Elsen boven Zolder spotte, lijken in ieder geval een (tijdelijke) weersveandering aan te kondigen. 

11 medailles voor Moed en Volharding op DMT

11 medailles voor Moed en Volharding op DMT

Ondanks de hitte hebben de 15 gymnasten van Turnkring Moed en Volharding zaterdag een knappe prestatie neergezet tijdens de DMT-wedstrijden (dubbelmini-trampoline). Het team bestond uit Meryem Horzum, Charlotte Vanoppen, Joyte Aresu, Sophie Geysen, Tyano Steegmans, Shari Geerinck, Juliette Pittery, Ophelie Nijs, Ella Roos Schaeken, Yana Houben, Sam Broekmans, Ellie Mertens, Babbette Gorssen, Liv Engelen en Doga Uzun. Zij zorgden voor 5 gouden, 3 zilveren en 3 bronzen medailles. Maar nog belangrijker dan de medailleoogst was de persoonlijke vooruitgang en de teamspirit die de gymnasten hebben getoond, zo is te horen bij de club. (foto's Lieze Vogels)

BE-Alert en code oranje voor onweer in Limburg

BE-Alert en code oranje voor onweer in Limburg

Het crisiscentrum Limburg heeft vanavond een BE-Alert verspreid om te waarschuwen voor onweer in Limburg vanaf 21 uur. Code oranje is afgekondigd en het onweer kan gepaard gaan met neerslag, rukwinden en hagel. Maar zoals dat steeds met onweders gaat kunnen die plaatselijk heel fel zijn en kan het op andere plaatsen gewoon droog blijven. Eerder vandaag had het KMI code geel voor heel het land afgekondigd, maar voor deze regio is dat dus opgeschaald. 

Heusden-kermis is geopend

Heusden-kermis is geopend

Met het doorknippen van  het traditionele lint heeft burgemeester Mario Borremans in de vooravond Heusden-kermis en Heusden Bolt geopend. Hij deed dat in het gezelschap van collega-schepenen en het bestuur van de Handelaars Heusden-Dorp. De burgemeester feliciteerde de handelaars met hun inzet en dit initiatief dat leven brengt in de brouwerij en hoopte samen met alle aanwezigen dat de weergoden nog heel de avond en weekend in kermisstemming blijven. Volgens de weerapps ziet het er – op dit moment – zeker tot middernacht nog goed uit. Om 21 uur begint de Grooveband te spelen, daarna zet Joe Hardy heel het plein op stelten waarna dj Ward voor de verdere ambiance zorgt. 

Code geel voor onweer

Code geel voor onweer

Het KMI heeft code geel vor onweer in het hele land afgekondigd. In  het westen van het land heeft het ondertussen al flink geonweerd en is in de bliksem op enkele huizen ingeslagen. Of, wanneer en zo ja hoe fel het onweer ook bij ons zou komen, is niet te voorspellen. 

72 jaar later: BK wielrennen in Heusden-Centrum

72 jaar later: BK wielrennen in Heusden-Centrum

Voor het eerst sinds lang wordt morgen in Heusden-Centrum geen kermiskoers gereden. Het einde van een traditie. De wielerliefhebbers kijken wel uit naar het Belgisch kampioenschap dat morgen in Brasschaat wordt betwist. Maar slechts weinigen zullen zich herinneren dat het nationaal kampioenschap voor profs ooit in Heusden-Dorp is georganiseerd.  Op 27 juni 1954, vandaag dus dag op dag 72 jaar geleden. Start en aankomst lagen aan het Sint-Willibrordusplein daar stond een grote (…) Lees het hele bericht

Een zwoele eerste Nacht van de Middenstand

Een zwoele eerste Nacht van de Middenstand

Het werd een zwoele eerste Nacht van de Middenstand die Calice vrijdag organiseerde op het terras aan het Domherenhof. Uitgerekend op de warmste dag van het jaar kwamen onder meer lokale middenstanders genieten van de zomerse vibes die  Dahr en Venix van achter de draaitafel lieten weerklinken. Straks gaat het door, van 15 tot 1 uur heeft er de Midsummernight plaats.  (foto’s Tony Sempels)

De blik van Richie

De blik van Richie

Vandaag begint Heusden kermis, helaas zonder de traditionele koers. 

Vroege supporters voor de Rode Duivels

Vroege supporters voor de Rode Duivels

In een aantal horecazaken waren de gasten vandaag bijzonder vroeg present om samen naar de match Nieuw-Zeeland-België te kijken. Zo waren ook op het terras van taverne Sint-Job in Bolderberg de supporters al een tijd voor de count-down present. En niemand die het zich beklaagde om zo vroeg opgestaan te zijn, na de 1-5 overwinning. Dan is vieren immers plezanter in groep. (foto's Kyano Liefsoens)

Samana bezocht blauwbessenbedrijf in Oudsbergen

Samana bezocht blauwbessenbedrijf in Oudsbergen

In de warmste  week van het jaar trok Samana-Berkenbos met 40 deelnemers naar het blauwbessenbedrijf Schrijnwerkers in Oudsbergen. De ontvangst met verse blauwbessentaart bracht hen al meteen in de juiste sfeer. Daar gaf Frans Schrijnwerkers de uitleg over het ontstaan van het bedrijf en de omschakeling van melkkoeien naar blauwbessenteelt op een terrein van 16 hectaren. Op de plantage worden verschillende variëteiten geteeld zodat er het hele seizoen kan geplukt worden, deels machinaal, maar vooral handmatig met tot 100 plukkers. Er volgde nog een toer door de plantage, langs de sorteer- en verpakkingsruimte. Na het nodige lekkers, kan ieder zijn voorraad voor thuis inslaan. (foto’s Lieve Claes)

GT's in de hoofdrol op het circuit dit weekend

GT's in de hoofdrol op het circuit dit weekend

Het zal wellicht behoorlijk heet worden op het asfalt  maar Circuit Zolder staat dit weekend in het teken van de Superprix. Het is een gevarieerd programma met GT’s in de hoofdrol maar ook enkele leuke oldtimer en youngtimer series. De meeste aandacht gaat naar de Supercar Challenge. Dat is een raceserie met verschillende reeksen op basis van de verhouding tussen gewicht en vermogen. GT3-, GT4-, TCR- en andere toerwagens nemen het tegen elkaar op. In de GT-categorie rijden (…) Lees het hele bericht

Het piekte vandaag op 38,7 graden

Het piekte vandaag op 38,7 graden

In Kleine-Brogel hebben ze vandaag de kaap van 40 graden gerond. In Heusden-Zolder is het kwik blijven steken op 38,7 graden. Die piektemperatuur heeft Meteo Obbeek geregistreerd van 18u05 tot 18u10 vanavond. Sindsdien is het weer aan het dalen. De verwachting is dat volgende nacht iets koeler wordt dan de vorige, toen was het op het koelste moment hier 22,5 graden, om 5u45.

Steeds meer problemen met fietspaden en wegen

Steeds meer problemen met fietspaden en wegen

Het aantal problemen aan de weg en vooral aan fietspaden door de hitte blijft voorlopig toenemen. Zo is ook een gevaarlijke situatie ontstaan aan het fietspad aan het Sint-Willibrordusplein, kort voor de uitrit van het het plein. Een geluk bij een ongeluk: momenteel zijn er niet zoveel fietsers op de baan ... (foto Julien Maebe)

Puffen en zweten maar toch opbouwen

Puffen en zweten maar toch opbouwen

Terwijl het voor heel wat activiteiten te warm is, wordt op de hoek van Pastorijstraat en Rectorstraat volop gewerkt aan de opbouw voor Heusden Bolt morgenavond. De drank wordt pas last minute uit de koelkast gehaald. In de loop van morgenavond zullen de Grooveband, Joe Hardy en dj Ward de temperatuur nog verder de hoogte injagen. (foto Julien Maebe)

Vanaf vandaag registratieplicht aan het zwembad

Vanaf vandaag registratieplicht aan het zwembad

Vanaf vandaag geldt een registratieplicht aan het openluchtzwembad Terlaemen. Iedereen die het domein betreedt moet zich laten registreren met zijn of haar identiteitskaart. De burgemeester heeft daarover deze voormiddag een besluit afgekondigd. “Dit heeft op de eerste plaats te maken met de openbare veiligheid van iedereen. En dat zeker bij deze hitte. De maximale capaciteit van 1200 personen op het domein  mag niet overschreden worden. Daarnaast willen we (…) Lees het hele bericht

Gemeenten blijven zich engageren voor ziekenhuis

Gemeenten blijven zich engageren voor ziekenhuis

De gemeenteraad heeft gisteravond de intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst Sterk Lokaal Zorgnetwerk met het Sint-Franciscusziekenhuis goedgekeurd. Het gaat om een engagement dat Heusden-Zolder en de buurgemeenten aangaan met het ziekenhuis. Dat is in 1999 ontstaan toen de MUG van het ziekenhuis op de helling kwam te staan en de gemeenten in de regio zich mee engageerden om die te ondersteunen. De MUG is ondertussen erkend en nu is er een ruimere samenwerkingsovereenkomst. (…) Lees het hele bericht

Papierophaling gebeurt morgen

Papierophaling gebeurt morgen

Het papier en karton in Heusden-Zolder wordt morgen opgehaald. Dat is Limburg.net overeengekomen met Renewi. De ophaalronde zal starten om 5 uur op zaterdagochtend zoals dat oorspronkelijk voor vandaag was afgesproken.