Kerkfabriek Zolder heeft een nieuw bestuur
De zondagsviering in de Sint-Vincentiuskerk in Zolder kreeg een feestelijk tintje, want het bestuur van de kerkfabriek heeft de fakkel overgedragen naar een nieuw bestuur. Dirk Vanvelk is de nieuwe voorzitter van de kerkfabriek Sint-Hubertus en Vincentius. Na de mis werd het glas geheven op het nieuwe bestuur. (foto David Amgad)
AccFides opent nieuw kantoor in de Brugstraat
In de Brugstraat 67 is vanmiddag het nieuwe kantoor van AccFides officieel geopend. Dat gebeurde in aanwezigheid van burgemeester Mario Borremans. AccFides, gespecialiseerd in boekhouding, administratie en fiscaliteit, is zopas verhuisd van zijn vertrouwde kantoor in de Kapelstraat naar een veel ruimere, moderne werkomgeving. AccFides werd in 2012 opgericht door Jan Wijnen, Barbara Goosse en Brecht Gielen, die op dat ogenblik al heel wat ervaring hadden. Sindsdien is het kantoor gestaag gegroeid. (…) Lees het hele bericht
Enkele tientallen deelnemers aan Zomerfietstocht
Enkele tientallen moedigen trotseren deze namiddag de hitte om deel te nemen aan de Zomerfietstocht van de Fietsersbond. Die is omwille van het weer wat ingekort, maar met wat wind, drank vooraf en nog een tussentop – hydration break zoals het cliché ondertussen wil – moet het lukken. Doel van de Fietsersbond blijft uiteindelijk om de fiets als functioneel verplaatsingsmiddel te promoten. Dat werd ook verwoord bij de start door Paul Coolen van de Fietsersbond en schepen van Mobiliteit Annette Palmers. Voor het vertrek werd de schaduw aan het gemeentehuis opgezocht, daarna was er geen ontkomen meer aan: on the road, in the sun. (foto’s Tony Sempels)
Bart Herman breit mooi slot aan Muzeseizoen
Bart Herman mocht zaterdagavond een punt zetten achter het seizoen 2025-2026 in CC Muze. Herman is niet alleen een uitstekend zanger, maar ook een woordkunstenaar, zowel in zijn songs als in zijn vertellingen. Hij heeft dan ook een behoorlijk bewogen bestaan achter de rug. In 'Van Reizen, Roezen en Rozen’ bracht hij een bloemlezing uit zijn repertoire waarin hij zich ook laat beïnvloeden door folk en country. Het publiek genoot van de zanger en zijn orkest. (foto’s Herman Eerdekens)
Heidegalm liet zich niet afschrikken door de hitte
In Berkenbos wordt het papier en karton steeds opgehaald door de Koninklijke Harmonie De Heidegalm. Leden en sympathisanten lieten zich dit weekend niet afschrikken door de hitte. Ze gingen vrijdagavond al voor een eerste ronde op pad en begonnen er zaterdag om 6u30 opnieuw aan. Op sommige plaatsen kregen ze zelfs drinken van dankbare bewoners. (foto Claire Bielen)
Joe Hardy doet Heusden uit de bol gaan
Het was angstig naar de weerradars kijken voor de Heusdense Handelaars, maar Heusden Bolt is uiteindelijk een geslaagde editie geworden. De opkomst was wat lager door de hitte, maar een briesje maakte het in de loop van de avond best aangenaam op het plein. Eerst had de Grooveband de juiste toon gezet met een hele reeks covers, stevige muziek en sterke vocals. En dan was het aan Joe Hardy om alle registers open te trekken. Glittervest, kamerjas, … vestimentair had hijzelf geen last van de warmte en diezelfde hitte deed hij dan ook overvonken naar het publiek. Zijn eigen interpretaties en potpourri’s van Vlaamse schlagers brachten verbazend genoeg ook de talrijke jonge feestvierders in beweging. Handen in de lucht, polonaise over het plein, … Joe Hardy kreeg alles gedaan van het publiek, terwijl zijn roadie hem op een flightcase op wielen over het plein laveerde. Het optreden had zelfs nog wat langer mogen duren, maar de fans wilden nog op de foto en dj Ward stond al klaar om meteen de muzikale sfeer door te trekken en de dansers in beweging te houden. Dat werd ook gerespecteerd door de weermakers die hun deel van de show pas later in de nacht opvoerden. (foto’s Johan Put)
Evi Goffin zet de kroon op de Midsummernight
Het werd zoals verwacht een zwoele Midsummernight bij Calice. Na de middag was het rustig begonnen en bouwden de dj’s de sfeer stilaan op. In de loop van de avond stroomde het volk toe en kwam ook de ambiance er in. Kevin en zijn team boden de gasten ondertussen wat afkoeling met ijsjes en fruitige shotjes. Als verrassingsact daagde een dragqueen op, en dat betekent uiteraard pracht en praal. Maar het hoogtepunt werd sowieso het live optreden van Evi Goffin, die bewees dat ze nog steeds The Queen of Dance is. Niemand stond nog stil tijdens het optreden dat de Midsummernight afsloot, goed op tijd voor de weergoden hun deel van de show opeisten.(foto’s Heide Daniëls)
Vanavond gezien
Volgens onze weerman zou het onweer pas in de loop van de nacht over onze streken kunnen komen. De wolken die Casimir Elsen boven Zolder spotte, lijken in ieder geval een (tijdelijke) weersveandering aan te kondigen.
11 medailles voor Moed en Volharding op DMT
Ondanks de hitte hebben de 15 gymnasten van Turnkring Moed en Volharding zaterdag een knappe prestatie neergezet tijdens de DMT-wedstrijden (dubbelmini-trampoline). Het team bestond uit Meryem Horzum, Charlotte Vanoppen, Joyte Aresu, Sophie Geysen, Tyano Steegmans, Shari Geerinck, Juliette Pittery, Ophelie Nijs, Ella Roos Schaeken, Yana Houben, Sam Broekmans, Ellie Mertens, Babbette Gorssen, Liv Engelen en Doga Uzun. Zij zorgden voor 5 gouden, 3 zilveren en 3 bronzen medailles. Maar nog belangrijker dan de medailleoogst was de persoonlijke vooruitgang en de teamspirit die de gymnasten hebben getoond, zo is te horen bij de club. (foto's Lieze Vogels)
BE-Alert en code oranje voor onweer in Limburg
Het crisiscentrum Limburg heeft vanavond een BE-Alert verspreid om te waarschuwen voor onweer in Limburg vanaf 21 uur. Code oranje is afgekondigd en het onweer kan gepaard gaan met neerslag, rukwinden en hagel. Maar zoals dat steeds met onweders gaat kunnen die plaatselijk heel fel zijn en kan het op andere plaatsen gewoon droog blijven. Eerder vandaag had het KMI code geel voor heel het land afgekondigd, maar voor deze regio is dat dus opgeschaald.
Heusden-kermis is geopend
Met het doorknippen van het traditionele lint heeft burgemeester Mario Borremans in de vooravond Heusden-kermis en Heusden Bolt geopend. Hij deed dat in het gezelschap van collega-schepenen en het bestuur van de Handelaars Heusden-Dorp. De burgemeester feliciteerde de handelaars met hun inzet en dit initiatief dat leven brengt in de brouwerij en hoopte samen met alle aanwezigen dat de weergoden nog heel de avond en weekend in kermisstemming blijven. Volgens de weerapps ziet het er – op dit moment – zeker tot middernacht nog goed uit. Om 21 uur begint de Grooveband te spelen, daarna zet Joe Hardy heel het plein op stelten waarna dj Ward voor de verdere ambiance zorgt.
Code geel voor onweer
Het KMI heeft code geel vor onweer in het hele land afgekondigd. In het westen van het land heeft het ondertussen al flink geonweerd en is in de bliksem op enkele huizen ingeslagen. Of, wanneer en zo ja hoe fel het onweer ook bij ons zou komen, is niet te voorspellen.
72 jaar later: BK wielrennen in Heusden-Centrum
Voor het eerst sinds lang wordt morgen in Heusden-Centrum geen kermiskoers gereden. Het einde van een traditie. De wielerliefhebbers kijken wel uit naar het Belgisch kampioenschap dat morgen in Brasschaat wordt betwist. Maar slechts weinigen zullen zich herinneren dat het nationaal kampioenschap voor profs ooit in Heusden-Dorp is georganiseerd. Op 27 juni 1954, vandaag dus dag op dag 72 jaar geleden. Start en aankomst lagen aan het Sint-Willibrordusplein daar stond een grote (…) Lees het hele bericht
Een zwoele eerste Nacht van de Middenstand
Het werd een zwoele eerste Nacht van de Middenstand die Calice vrijdag organiseerde op het terras aan het Domherenhof. Uitgerekend op de warmste dag van het jaar kwamen onder meer lokale middenstanders genieten van de zomerse vibes die Dahr en Venix van achter de draaitafel lieten weerklinken. Straks gaat het door, van 15 tot 1 uur heeft er de Midsummernight plaats. (foto’s Tony Sempels)
Vroege supporters voor de Rode Duivels
In een aantal horecazaken waren de gasten vandaag bijzonder vroeg present om samen naar de match Nieuw-Zeeland-België te kijken. Zo waren ook op het terras van taverne Sint-Job in Bolderberg de supporters al een tijd voor de count-down present. En niemand die het zich beklaagde om zo vroeg opgestaan te zijn, na de 1-5 overwinning. Dan is vieren immers plezanter in groep. (foto's Kyano Liefsoens)
Samana bezocht blauwbessenbedrijf in Oudsbergen
In de warmste week van het jaar trok Samana-Berkenbos met 40 deelnemers naar het blauwbessenbedrijf Schrijnwerkers in Oudsbergen. De ontvangst met verse blauwbessentaart bracht hen al meteen in de juiste sfeer. Daar gaf Frans Schrijnwerkers de uitleg over het ontstaan van het bedrijf en de omschakeling van melkkoeien naar blauwbessenteelt op een terrein van 16 hectaren. Op de plantage worden verschillende variëteiten geteeld zodat er het hele seizoen kan geplukt worden, deels machinaal, maar vooral handmatig met tot 100 plukkers. Er volgde nog een toer door de plantage, langs de sorteer- en verpakkingsruimte. Na het nodige lekkers, kan ieder zijn voorraad voor thuis inslaan. (foto’s Lieve Claes)
GT's in de hoofdrol op het circuit dit weekend
Het zal wellicht behoorlijk heet worden op het asfalt maar Circuit Zolder staat dit weekend in het teken van de Superprix. Het is een gevarieerd programma met GT’s in de hoofdrol maar ook enkele leuke oldtimer en youngtimer series. De meeste aandacht gaat naar de Supercar Challenge. Dat is een raceserie met verschillende reeksen op basis van de verhouding tussen gewicht en vermogen. GT3-, GT4-, TCR- en andere toerwagens nemen het tegen elkaar op. In de GT-categorie rijden (…) Lees het hele bericht
Het piekte vandaag op 38,7 graden
In Kleine-Brogel hebben ze vandaag de kaap van 40 graden gerond. In Heusden-Zolder is het kwik blijven steken op 38,7 graden. Die piektemperatuur heeft Meteo Obbeek geregistreerd van 18u05 tot 18u10 vanavond. Sindsdien is het weer aan het dalen. De verwachting is dat volgende nacht iets koeler wordt dan de vorige, toen was het op het koelste moment hier 22,5 graden, om 5u45.
Steeds meer problemen met fietspaden en wegen
Het aantal problemen aan de weg en vooral aan fietspaden door de hitte blijft voorlopig toenemen. Zo is ook een gevaarlijke situatie ontstaan aan het fietspad aan het Sint-Willibrordusplein, kort voor de uitrit van het het plein. Een geluk bij een ongeluk: momenteel zijn er niet zoveel fietsers op de baan ... (foto Julien Maebe)