Afschaffing Braderie blijft nazinderen
De OCMW- en gemeenteraad waren in een half uur afgewerkt, maar aansluitend waren er nog heel wat vragen vanuit de oppositie. Elif Can (Vooruit) had bedenkingen bij de gestegen factuur voor afvalbelasting. Ze had signalen opgevangen dat er meer aan sluikstorten zou gedaan worden en vroeg of de gemeente ook die signalen had gehoord. Burgemeester Mario Borremans had ook allerlei signalen opgevangen maar hij zag geen verband tussen de afschaffing van de gemeentelijke tussenkomst in de factuur en het sluikstorten. Schepen Marten Frederix voegde er aan toe dat 95 % van het zwerfafval gratis naar het recyclagepark kan gebracht worden.
Yelin Cengiz (Vooruit) kaartte de afschaffing van de zondagsanimatie van de Braderie aan en betreurde dat – door de handelskernbijdrage – een zeer oude traditie verloren gaat. Ze vroeg ook of er overleg tussen het schepencollege en de handelaarsvereniging was geweest om dit te voorkomen. Schepen Isabelle Thielemans legde nogmaals uit waarom de handelskernbijdrage voor de Cité werd afgeschaft. Op zich was dat een nul-operatie voor de gemeente, behalve dat ze met heel wat kosten zat om het geld te innen bij de ruim 20 % wanbetalers. Ze herhaalde dat het een voorbijgestreefd instrument was, dat ze via het evenementenfonds alle kernen op dezelfde manier willen behandelen en dat de handelaarsvereniging vorig jaar al een light editie overwoog. Thielemans zei ook dat er wel degelijk overleg was geweest met de handelaarsvereniging. Ze beweerde ook dat een belangrijk deel van de handelaars zich niet financieel wil engageren voor de handelskern. Elif Can voerde aan dat de handelskernbijdrage was ingevoerd omdat de Cité een bovenlokaal handelscentrum was. Het is volgens haar niet omdat een groot deel van de handelaars niet financieel wil bijdragen, dat ze zich niet willen engageren om er een levend handelscentrum van te maken. Volgens haar moet de gemeente een rol spelen en niet wachten op een nieuw strategisch-commercieel plan. Isabelle Thielemans reageerde nog dat er zeker geen gebrek aan engagement bestaat bij de gemeente. Ze benadrukte dat de vertegenwoordigers van Cité dan ook niet moeten afwezig blijven op een klankbordvergadering rond het nieuwe commercieel-strategisch plan. Yasin Gül (NeXt) vroeg zich af welke perceptie men heeft rond de Braderie. Volgens hem gaat het om erfgoed en toeristische uitstraling die dan ook als dusdanig moeten behandeld worden.88903