72 jaar later: BK wielrennen in Heusden-Centrum

72 jaar later: BK wielrennen in Heusden-Centrum

Voor het eerst sinds lang wordt morgen in Heusden-Centrum geen kermiskoers gereden. Het einde van een traditie. De wielerliefhebbers kijken wel uit naar het Belgisch kampioenschap dat morgen in Brasschaat wordt betwist. Maar slechts weinigen zullen zich herinneren dat het nationaal kampioenschap voor profs ooit in Heusden-Dorp is georganiseerd.  Op 27 juni 1954, vandaag dus dag op dag 72 jaar geleden. Start en aankomst lagen aan het Sint-Willibrordusplein daar stond een grote tribune waarop de notabelen hadden plaatsgenomen. Langs de weg stond een massa volk om de renners aan te moedigen en de volgerskaravaan te bewonderen. De renners kregen een zwaar parcours van 296 km voorgeschoteld, door Haspengouw, via Tongeren naar de regio Luik. Voor 80 % kasseiwegen en 10 hellingen. Bij hun terugkeer waren er nog drie plaatselijke rondes via Koersel en Beringen en de aankomst lag in die tijd dan ook nog vol kasseien. Het was de legendarische Rik Van Steenbergen die aan de finish de snelste was en zich tot Belgisch kampioen kroonde. Tweede werd Roger Decock, derde René Desmet. Na de podiumhuldiging, volgde in de vooravond nog een officiële ontvangst in het gemeentehuis waarbij toenmalig burgemeester Jef Aerts de kersverse kampioen wat lekkers overhandigde. De foto’s zijn gemaakt door de gekende fotograaf Stockmans uit de Koolmijnlaan en later ingekleurd. -updat Greet Beckers herkent harmonie De Heidegalm op de foto. Ze herinnert zich ook nog hoe in die tijd de grote renners als Rik Van Steenbergen en Stanneke Ockers zich kwamen omkleden en wassen bij haar thuis - het huis van meester Beckers - en bij 'den tandist', want dat waren woningen met een badkamer. De andere renners moesten zich tevreden stellen met een 'baseign' bij buurtbewoners.88927